-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43068 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:29

تفسير فراز دوم تا چهارم خطبة 76 كه در آن امام علي تحريك بر عمل صالح مي‎كند، چيست؟
«رَحِمَ اللهُ امْرَاً سَمِعَ حُكْماً فَوَعي. وَ دُعِيَ أِلي رَشادٍ فَدَنا وَ أَخَذَ بِحُجْزَةِ هادٍ فَنَجا» [خدا رحمت كند مردي را كه حكمي را شنيد، آن را فراگرفت و پذيرفت و به سوي رشد و كمال دعوت شد، دعوت را پذيرفت و به رشد و كمال نزديك گشت. و دامن مربي هدايت‎كننده‎اي را گرفت و رستگار شد].
رحمت خدا بر آن انسان باد كه حكمت را شنيد و دعوت به سوي رشد گشت و آن را پذيرفت و مربي سازنده‎اي پيدا كرد و براي اصلاح خويشتن به تكاپو افتاد.
اينست كلمات نوراني علوي كه بدون فهم و عمل به آنها، جان آدمي هرگز از ظلمات جهل و نقص و سرگرداني بيرون نخواهد آمد. اينست آن نسخة حكيمانة الهي كه هيچ درد بشري درماني بدون اين نسخه پيدا نخواهد كرد. اعراض از حكمت را با هيچ اصطلاحي جز با اعراض از آب حيات حقيقي نمي‎توان بيان نمود. آيات قرآني تأكيد فراواني بر فراگيري حكمت و عمل به آن دارد، تا جائيكه تعليم حكمت را بزرگترين وظيفة رسولان معرفي مي‎نمايد و خير كثير به آن اطلاق مي‎كند. تفسير حكم در جملة مورد تفسير به حكمت، مناسب‎ترين معناي حكم است و مي‎توان اين تفسير را از آية «وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا» مريم/12 [و ما در كودكي به يحيي(ع) حكمت داديم.]
«أُولئِكَ الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ» الانعام/89 [آنان كساني هستند كه كتاب و حكمت و نبوت به آنان داديم به دست آورد.]
البته احتمال مي‎رود كه معناي حكم در اين آيه حكم قضائي بوده باشد. جمله رحم الله در جملات مورد تفسير دو احتمال دارد:
احتمال يكم ـ اينكه جمله خبري بوده باشد و قضيه از يك واقعيت حكايت كند، يعني خداوند به آن اشخاصي كه صفات مزبوره را دارند، رحمت كرده است و آنان مشمول عنايت خداوندي شده‎اند كه داراي چنان صفاتي گشته‎اند. و حقيقت اينست كه چه رحمت و بركتي بالاتر از اينكه آدمي پذيراي حكمت باشد و حيات او از مقداري حركات طبيعي حيواني و احساس بي‎ريشه و تفكرات خودمحوري و تمايلات زودگذر مبدل به «حيات معقول» گردد كه هم بتواند وجود خويشتن را تفسير و از استعدادهاي خداداديش برخوردار گردد و هم بتواند شعاع حكمت خود را فرا راه كاروانيان گمشده در بيابانهاي جهل و فقر و خودخواهي قرار دهد. و چه رحمتي بالاتر از آنكه دعوت به رشد و كمال شود، طعم آن را بچشد و به آن نزديك شود و يك مربي رشد يافته‎اي پيدا كند و مراحل انسانيت را يكي پس از ديگري طي نمايد
احتمال دوم ـ اينكه جمله انشائيه بوده و دعا در حق كساني باشد كه براي تحصيل صفات مزبور بكوشند و آنها را به دست بياورند.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 11
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.